buy

buy

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد آزادی و آگاهی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 8 صفحه


قسمتی از متن .doc :

آزادی و آگاهی، دو عنصر بنیادی در تربیت اسلامی

لا اِکراهَ فِی‌الدّینِ قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیِّ . . . (بقره/ 256)

در کار دین اکراه روا نیست؛ چرا که راه از بیراهه به روشنی آشکار شده است . . .

برای تعریف آزادی در یک نوشتة کوتاه، لزومی به نقل آرای اندیشمندان نیست؛ بنابراین، به اجمال می‌توان گفت آزادی یعنی نبودن موانع بیرونی و درونی برای اندیشیدن و بیان اندیشه‌ نظر سنجیده و منطقی و بررسی شده. در بعضی کتاب‌ها، بحث آزادی اغلب به دنبال مطالب مربوط به دمکراسی و تعلیم و تربیت مطرح شده است. مثلاً جرج نلر در کتاب مبانی تربیتی خود می‌گوید: «دمکراسی، آزادی فردی را حفظ می‌کند و رشد می‌دهد . . .» (نلر، 45:1971)؛ بروباخر در کتاب فلسفه‌های نو در تعلیم و تربیت، از دمکراسی به عنوان آزادی یاد می‌کند و آزادی معلمان را یادآور می‌شود:

معلمان باید از تأثیر عواملی که مانع بیان حقایق آن‌طور که می‌بینند می‌شود، آزاد باشند. البته باید در رشتة خود کاملاً‌

ماهر و با صلاحیت باشند که بتوانند حقیقت را بررسی نمایند. (بروباخر: 60:1969)

اما آزادی در تربیت، ریشة ژرف و گستردة همة آزادی‌های اجتماعی و سیاسی است. کسی که تربیتی آزادانه نداشته، بینش و نگرشی مستدل وعقلانی نیافته، از خودخواهی و هواهای نفسانی نرسته و آزادگی را درک نکرده است، چگونه می‌توانددر ایجاد جامعه‌ای آزاد و آگاه و قانون‌گرا و خالی از تعصب‌های نابخردانة گوناگون شرکت داشته باشد؟

افراد باید بتوانند با آزادی و آگاهی، هدف اعلای زندگی، هدف‌های میانی و رفتارهای قابل مشاهدده را از راه خردورزی برگزینند. در نظام تربیتی اسلام، عقل و بلوغ شرط تکلیف هستند و این عقل و بلوغ در پایان دورة کودکی و بیداری گرایش‌های دینی، با پرسش‌های اساسی و وجودی مانند «من کیستم؟»، «از کجا آمده‌ام؟» «به کجا می‌روم؟»، به توانایی شناخت و درک و فهم رمز و راز هستی، پیچیدگی موجودات، علم و نظم به کار رفته در خلقت آنها و بالاخره آفریدگار می‌رسد. تربیت اسلامی با بیان رشد و غی، آزادانه و بدون اکراه، آدمی را به بیشن و منش شایسته‌ای توجه می‌دهد که حیات طیبة او را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند.

علامه طباطبایی می‌نویسد:

رشد یعنی یافتن راه کار و جادة مستقیم؛ و غی، مقابل آن است. بنابراین، رشد و غی اعم از هدی و ضلال است، زیرا هدی ـ چنان‌که گفته‌اند ـ عبارت است از یافتن راهی که به منزل می‌رسد و ضلال عبارت است از نیافتن آن؛ و ظاهراً یافتن جادة مستقیم، از مصادیق همان مبنای اول یعنی یافتن راه کار است، زیرا یافتن راه کار نسبت به راه‌پیما این است که جادة مستقیم را پیش گیرد و از آن دور شود. (طباطبایی، 1364: ج2، ص 482)

چرا تربیت دینی اجبار‌بردار نیست؟

وَقالَتِ الاَعرابُ آمَنّا قُل لَم تُؤمِنُوا وَ لکِن قُولُو اَسلَمنا وَ لَمّا یَدخُلِ الایمانُ فی قُلُوبِکُم . . . (حجرات/ 14)

اعراب گفتند: ایمان آورده‌ایم. بگو: هنوز ایمان (حقیقی) نیاورده‌اید؛ ولی بگویید اسلام آورده‌ایم، چرا که هنوز ایمان به دل‌هایتان راه نیافته است . . .

یعنی ایمان امری قلبی است؛ و چون امری قلبی است، اکراه و اجبار در آن راه ندارد.

در روان‌شناسی اجتماعی، در مورد سه اصطلاح پژوهش شده است: 1. متابعت، 2. همانندسازی، 3. درونی‌کردن. گفته‌اند متابعت به منظور کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه است؛ همانندسازی مبتنی بر آرزوی شخصی برای همانندشدن با شخصیتی صاحب‌نفوذ است؛ و درونی‌کردن، ناشی از اعتقاد خاصی مبتنی بر این تمایل است که می‌خواهیم رفتار و افکارمان درست و صحیح باشد (ارونسون، 1367: 24ـ23). ایمان، درونی‌سازی نظام تربیتی الهی است؛ نظامی که دو رکن اساسی دارد: ایمان به خدا و عمل صالح. و این ایمان جز با آزادی در انتخاب حاصل نمی‌شود. شاید علت ایمان و عمل درست و نیکوی عده‌ای از مردان و زنانی که پس از شهریور بیست، به‌ویژه بعد از کودتای امریکایی ضدملی وارد دانشگاه‌ها شدند، این باشد که علی‌رغم جو مارکسیسم‌زده دانشگاه‌ها، با مطالعه آثار بزرگان آن روزگار و دیدن اعمال صادقانه آنها دست به انتخاب زدند و با اندیشه و تفکر و آزادی، اسلام را برگزیدند و آن را درونی کردند.

اما آگاهی چیست؟

قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید:

قُل هذِهِ سَبیلی اَدعُوا اِلَی‌اللهِ عَلی بَصیرَة اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی . . . (یوسف/ 108)

بگو این راه و رسم من است که من و هر کسی را که پیرو من باشد، با آگاهی به سوی خدا می‌خوانم.

بصیرت را بینایی دل، معرفت و درک، و حجت و دلیل معنی کرده‌اند (قرشی، 1352: ج1، ص 195) پس راهی که پیامبر(ص) و ائمه (ع) و پیروان راستین آنان، بر آن، مردم را به خدا دعوت می‌کنند، راه آگاهی و تعقل و تفکر و دلیل است. قرآن‌شناس بزرگ قرن پانزدهم هجری علامه طباطبایی می‌نویسد:

شما اگر کتاب الهی را تفحص کامل نموده و در آیاتش دقت فرمایید، خواهید دید شاید بیش از سیصد آیه هست که مردم را به تفکر و تذکر و تعقل دعوت نموده و یا به پیامبر ـ صلی‌الله علیه و آله ـ استدلالی را برای اثبات حقی و یا از بین‌بردن باطلی می‌آموزد . . . خداوند در قرآن خود و حتی در یک آیه نیز بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به قرآن و یا به هر چیزی که از جانب او است، ایمان آورند و یا راهی را کورکورانه بپیمایند، حتی قوانین و احکامی که برای بندگان خود وضع کرده و عقل بشری به تفصیل ملاک‌های آنها را درک نمی‌کند به خبرهایی که در مجرای احتیاجات قرار دارد، علت آورده (المیزان، ج 5، ص 394) از جمله آیاتی که امام هفتم حضرت موسی‌بن‌جعفر ـ علیه‌السلام ـ آن را بشارت به اهل عقل و فهم دانسته‌اند این آیه است: (مطهری، 1371: 37):









سایر محصولات :
تحقیق در مورد آزمایشات غیرمخرب

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد آزمایشات شیمی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد آزادی و آگاهی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد آثار اقتصادی و تامین هدفهای گزارشگری مال 32 ص

...

تحقیق در مورد آداب سخن گفتن پیامبر اعظم 4 ص

...

تحقیق در مورد آثار ترک نماز 5ص

...

تحقیق در مورد اگه بنده تو خانواده ام درست تربیت شده باشم با پدر و مادر و خ

...

تحقیق در مورد اوصاف آب در قرآن

...

تحقیق در مورد اوصاف آب در قرآن 14 ص

...

تحقیق در مورد اوره برای مصارف صنعتی 3ص

...

تحقیق در مورد اهمیت و ارزش غذایی پیاز 5ص

...

تحقیق در مورد اهمیت اقتصادی و جایگاه گلکاری در ایران

...

تحقیق در مورد اهمیت اقتصادی و جایگاه گلکاری در ایران 5ص

...

تحقیق در مورد اهل دوغ هستید یا نوشابه

...

تحقیق در مورد انواع جوشکاری 33 ص

...

تحقیق در مورد انیمیشن 14 ص

...

تحقیق در مورد انواع ماست و مواد مغذی آنها

...

تحقیق در مورد انقلاب، عدالت اجتماعی و آزادی

...

تحقیق در مورد انقلاب روسیه

...

تحقیق در مورد انقلاب صنعتی 8 ص

...

تحقیق در مورد انقلاب 10 ص

...

تحقیق در مورد انرژی هسته‌ای

...

تحقیق در مورد انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه 9 ص

...

تحقیق در مورد انرژی در ساختمان

...

تحقیق در مورد امکان‌ دیدار و لقاء خداوند برای‌ مؤمنین‌ خوش‌ کردار

...

تحقیق در مورد اندیشه سیاسی فارابی 11 ص

...

تحقیق در مورد اندازه گیری چیست

...

تحقیق در مورد انحراف از دین

...

تحقیق در مورد امکانات و ساختارهای شرکت صنایع شیشه آذر 10 ص

...

تحقیق در مورد امام هادیعلیه السلام پس از شهادت پدرگرامی شان

...

تحقیق در مورد امامت از دیدگاه اهل سنت

...

تحقیق در مورد امامت علم نسبت به عمل

...

تحقیق در مورد امام محمد تقی ع «جواد الائمه » 9 ص

...

تحقیق در مورد امام محمد تقی

...

تحقیق در مورد امام علی بن محمد هادی

...

تحقیق در مورد امام علی بن محمد هادی 10 ص

...

تحقیق در مورد امام رضا

...

تحقیق در مورد امام خمینی رح

...

تحقیق در مورد امام خمینى و نظم عادلانه جهانى

...

تحقیق در مورد امام خمینی و نقش زن

...

davtalabe motekhases
harigh
harigh dar maaden
harekathaye dast az mafsale shane
hari
پاورپوینت عملیات روانی
پاورپوینت KHakbardari
پاورپوینت khalaghiat noavari seminar
harigh dar maaden
پاورپوینت مدیریت مزارع کلزا
تحقیق در مورد حضرت ابوالفضل
پاورپوینت تعریف خشونت خانگی

کلمات کلیدی :طباطبایی میzwnj نویسد علامه طباطبایی میzwnj یافن راه میzwnj کند راه کار جادة مسقیم گفهzwnj اند آوردهzwnj ایم میzwnj آزادی ایمان آگاهی laquo درونیzwnj پیامبر اکراه طباطبایی اسلام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی